Hoe deze foto's zijn gemaakt?

Bij deze rubriek zal ik een kijkje achter de schermen bieden op welke wijze de foto's zijn gemaakt. Ik zal informatie geven over de setting, de omstandigheden tijdens het fotograferen en de camera techniek om tot het gewenste resultaat te komen.

Klik op foto voor een weergave op 100 % formaat.

 

 
Hop . . . voedertijd.

Setting

Deze foto is gemaakt vanuit een vogelhut in Hongarije.

Omstandigheden

De beide ouders kwamen met regelmaat langs om te voeren. 

Camera techniek

De AF-ON knop gebruikt als bron om succesvol te zijn. Ik stel scherp met de AF-ON knop en gebruik de ontspanknop alleen om af te drukken. Ik heb scherp gesteld op de rand van de nest opening. Daarna de AF-On knop niet meer aangeraakt. Vervolgens de camera met lens vastgezet op het statief en de juiste compositie bepaald. De camera ingesteld Continu Autofocus. Zodra de vogel aan kwam vliegen ben ik gestart met het afdrukken tot de vogel landde bij het nest.

Nikon D850, f/6.3, 1/2500 sec., ISO-800, 500 mm lens, M-stand en belichting neutraal.

Futen tijdens de balts.

Setting

Ik zit met waadpak in het water om een laag standpunt te verkrijgen.

Omstandigheden

In het vroege voorjaar is de Futenbalts in volle gang. Elk jaar ga ik met mijn waadpak in het water. Het statief net boven de waterrand en daarop mijn camera en lens geplaatst, zodat ik een mooi laag standpunt kan innemen. Ik sta dan langs de rietkraag in het water. De vogels accepteren mij volledig en ze komen regelmatig te dichtbij om foto's te maken. Ze worden totaal niet verstoord!

Door het lage standpunt wordt zowel de voor- als achtergrond zacht en wazig. Wil je zien hoe ik in het water sta met fotospullen.  Klik hier.

Camera techniek

Nikon D5, f/8, 1/5000 sec., ISO-640, 500 mm lens + 1.4 converter,  M-stand en belichting neutraal.

Heilige Ibis

Setting

Ik lag hierop de grond in Zambia en heb daarnaast de AF-ON techniek gebruikt voor een goede compositie. 

 

Omstandigheden

Naast het lage camera standpunt heb ik ook de AF-ON techniek toegepast voor een goede compositie. Eerst heb ik de vogel scherp gesteld met de AF-ON knop. Daarna de ideale compositie ingenomen. Vervolgens met de ontspan knop afgedrukt.  Je hoeft dus niet met je scherpstelpunt te schuiven om een goede compositie te verkrijgen. Voordeel is dat je razendsnel kunt reageren. 

Camera techniek

Nikon D850, f/5.6, 1/4000 sec., ISO-800, 500 mm lens + 1.4 converter,  M-stand en belichting neutraal.

Heilige Ibis