Hoe deze foto's zijn gemaakt?

Bij deze rubriek zal ik een kijkje achter de schermen bieden op welke wijze de foto's zijn gemaakt. Ik zal informatie geven over de setting, de omstandigheden tijdens het fotograferen en de camera techniek om tot het gewenste resultaat te komen.

Klik op foto voor een weergave op 100 % formaat.

 

 
Hop . . . voedertijd.

Setting

Deze foto is gemaakt vanuit een vogelhut in Hongarije.

Omstandigheden

De beide ouders kwamen met regelmaat langs om te voeren. 

Camera techniek

De AF-ON knop gebruikt als bron om succesvol te zijn. Ik stel scherp met de AF-ON knop en gebruik de ontspanknop alleen om af te drukken. Ik heb scherp gesteld op de rand van de nest opening. Daarna de AF-On knop niet meer aangeraakt. Vervolgens de camera met lens vastgezet op het statief en de juiste compositie bepaald. De camera ingesteld Continu Autofocus. Zodra de vogel aan kwam vliegen ben ik gestart met het afdrukken tot de vogel landde bij het nest.

Nikon D850, f/6.3, 1/2500 sec., ISO-800, 500 mm lens, M-stand en belichting neutraal.

Futen tijdens de balts.

Setting

Ik zit met waadpak in het water om een laag standpunt te verkrijgen.

Omstandigheden

In het vroege voorjaar is de Futenbalts in volle gang. Elk jaar ga ik met mijn waadpak in het water. Het statief net boven de waterrand en daarop mijn camera en lens geplaatst, zodat ik een mooi laag standpunt kan innemen. Ik sta dan langs de rietkraag in het water. De vogels accepteren mij volledig en ze komen regelmatig te dichtbij om foto's te maken. Ze worden totaal niet verstoord!

Door het lage standpunt wordt zowel de voor- als achtergrond zacht en wazig. Wil je zien hoe ik in het water sta met fotospullen.  Klik hier.

Camera techniek

Nikon D5, f/8, 1/5000 sec., ISO-640, 500 mm lens + 1.4 converter,  M-stand en belichting neutraal.

Heilige Ibis

Setting

Ik lag hierop de grond in Zambia en heb daarnaast de AF-ON techniek gebruikt voor een goede compositie. 

 

Omstandigheden

Naast het lage camera standpunt heb ik ook de AF-ON techniek toegepast voor een goede compositie. Eerst heb ik de vogel scherp gesteld met de AF-ON knop. Daarna de ideale compositie ingenomen. Vervolgens met de ontspan knop afgedrukt.  Je hoeft dus niet met je scherpstelpunt te schuiven om een goede compositie te verkrijgen. Voordeel is dat je razendsnel kunt reageren. 

Camera techniek

Nikon D850, f/5.6, 1/4000 sec., ISO-800, 500 mm lens + 1.4 converter,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Torenvalk.

Setting

Ik zat  hier in een boomhut in Hongarije en kon op ooghoogte fotograferen met een strakke blauwe lucht als achtergrond. 

 

Omstandigheden

In deze situatie is de blauwe achtergrond helemaal niet saai, omdat de Torenvalk alle aandacht trekt door het oogcontact en vleugelspreiding.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/5.6, 1/4000 sec., ISO-800, 200 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Jan van Gent, Helgoland

Setting

Ik stond hier boven op een klif van Helgoland. De Jan van Gent volop in de zon, terwijl de zee in de achtergrond volledig in de schaduw zat.

 

Omstandigheden

In deze situatie is de donkere blauwe achtergrond helemaal niet saai, omdat de Jan van Gent alle aandacht trekt door de vleugelspreiding.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D4s, f/8, 1/3200 sec., ISO-200,  300 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Zwarte Ruiter.

Setting

Ik heb deze foto van de Zwarte Ruiter in het eerste zonlicht gefotografeerd vanuit een laag camerastandpunt. Het effect van het mooie zachte strijklicht geeft een mooi 3D-effect mee.

 

Omstandigheden

In deze situatie geeft het strijklicht tijdens het 'gouden-uurtje' een mooie belichting op de Zwarte Ruiter, waarbij een gedeelte van de vogel donker contrasteert.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D4s, f/8, 1/3200 sec., ISO-200,  300 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Grijze Wouw.

Setting

In Spanje, Toledo, heb ik 16 uur lang in een heel klein hutje gezet om foto's te maken tegenover de plek waar telkens de prooi overdracht plaatsvond. Dus allerlei soorten zonlicht gehad, dit keer met tegenlicht.

Omstandigheden

Achtergrondverlichting is een van mijn favoriete soorten licht om mee te werken als dat zo beschikbaar is. Het vereist dat het zonlicht zich achter het onderwerp bevindt in plaats van ervoor. Het werkt bijzonder goed bij het belichten van randverlichting rond de Grijze Wouwen. Het kan ook worden gebruikt voor onderwerpen die een zekere mate van doorschijnendheid hebben, zoals bij de linkse Grijze Wouw.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/6.3, 1/4000 sec., ISO-640,  500 mm lens ,  1.7 overbelichting toegepast met diafragma voorkeur.

Vogelfotografie, Steltkluut.

Setting

In Spanje, Toledo, heb ik in een bloedhete tent gelegen, om de balts van de Steltkluten te fotograferen. Deze foto is in het allerlaatste licht gefotografeerd.

Omstandigheden

De zachte kleurtinten geven het baltsgedrag van de Steltkluten extra cachet.

 

Niet alleen de laatste 'kus' (snavels kruisen) maakt deze foto, maar zeker ook het lage camerastandpunt met mooie pastel  achtergrondkleuren in verschillende banen. 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/4 1/640 sec., ISO-800,  500 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Fuut.

Setting

In Friesland, heb ik tijdens zwaar bewolkt weer met af en toe lichte regen deze foto gefotografeerd. Ik stond met waadpak in het water om een zo laag mogelijk standpunt te kunnen innemen.

Omstandigheden

De zachte kleurtinten geven het baltsgedrag van de Futen extra cachet.

 

De zware bewolking laat de achtergrond helemaal verdwijnen, waardoor alle aandacht wordt gericht op het kopschudden van deze verliefde Futen.

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/6.3 1/1600 sec., ISO-800,  700 mm lens  plus 1.4 converter,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Papegaaiduiker.

Setting

Deze foto van de Papegaaiduiker heb ik gefotografeerd in Engeland op de eilanden van de Farne Islands. Je mag gedurende een aantal uren vrij over het eiland lopen, met andere woorden je kunt je eigen setting bepalen. 

Omstandigheden

De Blauwe lucht in combinatie met de bloemen op de voorgrond geven de foto extra dieptewerking, maar ook wordt het totale beeld met daarin de landende Papegaaiduiker versterkt.

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D4s f/7.1 1/6400 sec., ISO-400,  300 mm lens ,  Diafragma voorkeur en belichting 1.7 overbelicht.