top of page

Tips & trucs

Bij deze rubriek zal ik een kijkje achter de schermen bieden op welke wijze de foto's zijn gemaakt. Ik zal informatie geven over de setting, de omstandigheden tijdens het fotograferen en de camera techniek om tot het gewenste resultaat te komen. Bij deze inhoudsopgave kun je kiezen waarvan je meer wilt weten. Klik op kop regel of foto van het gekozen onderwerp.

Klik op foto voor een weergave op 100 % formaat.

 

Tips & trucs
Hop . . . voedertijd.

Setting

Deze foto is gemaakt vanuit een vogelhut in Hongarije.

Omstandigheden

De beide ouders kwamen met regelmaat langs om te voeren. 

Camera techniek

De AF-ON knop gebruikt als bron om succesvol te zijn. 

Nikon D850, f/6.3, 1/2500 sec., ISO-800, 500 mm lens, M-stand en belichting neutraal.

Helgoland, Jan van Gent.

Setting

Als er sprake is van constant licht dan kun je het beste in de M-stand fotograferen. 

Omstandigheden

In het voorjaar is de Jan van Genten balts in volle gang. Op het Duitse eiland heb je te maken met constant licht, ideaal om in de M-stand te fotograferen. Ik zal uitleggen, waarom deze techniek zo geschikt is. Klik op de foto op kopregel om meer inzicht te krijgen in deze techniek.

Camera techniek

Nikon D4s, f/8, 1/2000 sec., ISO-200, 300 mm lens ,  M-stand en belichtingsafwijking 0-stap (neutraal).

Panning fotografie, Impala.

Setting

Je hebt voor deze techniek een bewegend onderwerp nodig. 

Omstandigheden

De panning is een aparte vorm van fotografie. Het meetrekken van de camera van een bewegend onderwerp, geeft een bijzonder en uniek beeld als resultaat. Het bewegende onderwerp - in dit geval een Impala - wordt stil op de foto gezet, terwijl de omgeving juist bewogen wordt.

Camera techniek

Klik op de foto of op de kopregel om mee te lezen over deze vorm van fotografie.

Vogelfotografie, Torenvalk.

Setting

Ik zat  hier in een boomhut in Hongarije en kon op ooghoogte fotograferen met een strakke blauwe lucht als achtergrond. 

 

Omstandigheden

In deze situatie is de blauwe achtergrond helemaal niet saai, omdat de Torenvalk alle aandacht trekt door het oogcontact en vleugelspreiding.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/5.6, 1/4000 sec., ISO-800, 200 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Jan van Gent, Helgoland

Setting

Ik stond hier boven op een klif van Helgoland. De Jan van Gent volop in de zon, terwijl de zee in de achtergrond volledig in de schaduw zat.

 

Omstandigheden

In deze situatie is de donkere blauwe achtergrond helemaal niet saai, omdat de Jan van Gent alle aandacht trekt door de vleugelspreiding.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D4s, f/8, 1/3200 sec., ISO-200,  300 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Zwarte Ruiter.

Setting

Ik heb deze foto van de Zwarte Ruiter in het eerste zonlicht gefotografeerd vanuit een laag camerastandpunt. Het effect van het mooie zachte strijklicht geeft een mooi 3D-effect mee.

 

Omstandigheden

In deze situatie geeft het strijklicht tijdens het 'gouden-uurtje' een mooie belichting op de Zwarte Ruiter, waarbij een gedeelte van de vogel donker contrasteert.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D4s, f/8, 1/3200 sec., ISO-200,  300 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Grijze Wouw.

Setting

In Spanje, Toledo, heb ik 16 uur lang in een heel klein hutje gezeten om foto's te maken tegenover de plek waar telkens de prooi overdracht plaatsvond. Dus allerlei soorten zonlicht gehad, dit keer met tegenlicht.

Omstandigheden

Achtergrondverlichting is een van mijn favoriete soorten licht om mee te werken als dat zo beschikbaar is. Het vereist dat het zonlicht zich achter het onderwerp bevindt in plaats van ervoor. Het werkt bijzonder goed bij het belichten van randverlichting rond de Grijze Wouwen. Het kan ook worden gebruikt voor onderwerpen die een zekere mate van doorschijnendheid hebben, zoals bij de linkse Grijze Wouw.

 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/6.3, 1/4000 sec., ISO-640,  500 mm lens ,  1.7 overbelichting toegepast met diafragma voorkeur.

Vogelfotografie, Steltkluut.

Setting

In Spanje, Toledo, heb ik in een bloedhete tent gelegen, om de balts van de Steltkluten te fotograferen. Deze foto is in het allerlaatste licht gefotografeerd.

Omstandigheden

De zachte kleurtinten geven het baltsgedrag van de Steltkluten extra cachet.

 

Niet alleen de laatste 'kus' (snavels kruisen) maakt deze foto, maar zeker ook het lage camerastandpunt met mooie pastel  achtergrondkleuren in verschillende banen. 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/4 1/640 sec., ISO-800,  500 mm lens ,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Fuut.

Setting

In Friesland, heb ik tijdens zwaar bewolkt weer met af en toe lichte regen deze foto gefotografeerd. Ik stond met waadpak in het water om een zo laag mogelijk standpunt te kunnen innemen.

Omstandigheden

De zachte kleurtinten geven het baltsgedrag van de Futen extra cachet.

 

De zware bewolking laat de achtergrond helemaal verdwijnen, waardoor alle aandacht wordt gericht op het kopschudden van deze verliefde Futen.

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D5, f/6.3 1/1600 sec., ISO-800,  700 mm lens  plus 1.4 converter,  M-stand en belichting neutraal.

Vogelfotografie, Papegaaiduiker.

Setting

Deze foto van de Papegaaiduiker heb ik gefotografeerd in Engeland op de eilanden van de Farne Islands. Je mag gedurende een aantal uren vrij over het eiland lopen, met andere woorden je kunt je eigen setting bepalen. 

Omstandigheden

De Blauwe lucht in combinatie met de bloemen op de voorgrond geven de foto extra dieptewerking, maar ook wordt het totale beeld met daarin de landende Papegaaiduiker versterkt.

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon D4s f/7.1 1/6400 sec., ISO-400,  300 mm lens ,  Diafragma voorkeur en belichting 1.7 overbelicht.

Vogelfotografie, Velduil

Setting

Deze foto van de jagende Velduil heb ik gefotografeerd in Friesland, buitendijks. De Velduil jaagt in de wind op, maar plotseling spot hij een muis en veranderend van positie!

Omstandigheden

De Velduil kreeg ik nu volledig inbeeld met tegenlicht. De zonnestralen kwamen door zijn verenkleed heen. 

Een vogelfoto die de aandacht van de kijkers vasthoudt en die 'wauw'-factor creëert geeft natuurlijk de meeste voldoening als vogelfotograaf.

Camera techniek

Nikon Z9 f/6.3 1/3200 sec., ISO-720,  500 mm lens , plus 1.4 converter,  AF-C, Breedveld (L) voorkeur en belichting 0.7 overbelicht.

bottom of page